Standaardregel is dat er in de rechtszaal niet gefotografeerd en gefilmd mag worden. Om dat probleem te omzeilen wordt bij belangrijke zaken gewerkt met een rechtbanktekenaar. In de zaak Holleeder heeft dat geresulteerd in een unieke, getekende documentaire. Hier kwam dus geen camera aan te pas.
Willem Holleeder wordt in zijn leven onder meer veroordeeld voor ontvoering, drugshandel, afpersing, mishandeling, moord en doodslag. Hij kreeg in 1983 bekendheid vanwege zijn betrokkenheid bij de ontvoering van biermagnaat Freddy Heineken en diens chauffeur Ab Doderer. Zijn laatste veroordeling dateert van 4 juli 2019 als hem een levenslange gevangenisstraf wordt opgelegd. Over zijn zaak is al zoveel in de media bericht, dat maar weinig nieuws daarin nog spraakmakend is te noemen. Totdat in november 2019 het boek ‘De Neus’ verschijnt met zo’n driehonderd indrukwekkende ‘beelden’ vanuit de zwaarbewaakte Bunker in Amsterdam, aangevuld met de liquidaties en andere belangrijke momenten.
Rechtbanktekenaar Aloys Oosterwijk wist op deze wijze het grote publiek een uitvoerige blik achter ‘het proces van de eeuw’ te gunnen. Zijn werk is van duidelijke teksten voorzien door Vico Olling en Sjerp Jaarsma. Hein van Putten deed de vormgeving. De tekeningen zijn deels prachtig ingekleurd en deels in bruintinten op papier gezet. Uitstekend te begrijpen materie, ook voor lezers die wat minder op de hoogte zijn van de vele details uit deze zaak. Willem kreeg de bijnaam ‘De Neus’ vanwege de omvang van dit lichaamsdeel. Waarbij Aloys noemt dat het tekenen van die neus in drie gedeelten gebeurt. Zijn werk is overigens ook veelvuldig gebruikt in onder meer kranten, tijdschriften, items op televisie en het NOS-journaal. Ik maakte een foto van deze bekende rechtbanktekenaar als hij op 12 januari 2020 zijn boek signeert bij boekhandel Scheltema in Amsterdam.