Het is toch altijd weer een bijzondere belevenis als een uitgever ervoor kiest om een foto van mij te gebruiken voor op de cover. In dit geval gebeurde dat bij het tijdschrift Digital Movie. Deze verwijst naar mijn tweedelige serie artikelen die ik maakte in februari en maart 2021 waarin het maken van de tv-series van Bassie en Adriaan uitvoerig wordt besproken. Want hoe ging dat nou eigenlijk in zijn werk?
De belangrijkste en meest in het oog springende pagina van een magazine: de cover. Een van de aandachtspunten bij de opmaak is wel dat de foto op moet vallen en bedoeld is als eyecatcher. De teaser ‘Achter de schermen bij de montage van de tv-series van Bassie en Adriaan’ dekt de lading in één keer. Het verhaal gaat over technische achtergronden. Over de film en videosystemen waarmee werd gewerkt, hoe dat in de praktijk beviel en welke problemen er soms tijdens de opnamen om de hoek kwamen kijken. Niet alleen komen Bas en Aad van Toor aan het woord, maar ook Martijn Passchier, de man die onder meer verantwoordelijk is voor de montage van de dvd’s. Kortom, uiterst boeiende materie voor de kenners.
Geen film- of regieopleiding. Alleen 24 uur bedenktijd. Dat is waar Aad van Toor het mee moest doen. Hij blikt terug: ‘In 1979 kregen de regisseur en cameraman die De Diamant moesten opnemen al na een paar dagen onenigheid. De regisseur besloot daarop zijn opdracht terug te geven. Bij de TROS waren er op dat moment geen andere regisseurs vrij. De toenmalige directeur Cees den Daas zei dat ik de serie moest regisseren. Ik had 24 uur bedenktijd gevraagd en gekregen. De volgende dag antwoordde ik hem dat ik het aandurfde. Het Geheim van de Sleutel had ik immers zonder enige opleiding samen met editor Rob Klein gemonteerd. Hij heeft mij de kneepjes van het vak bijgebracht.’