De belangrijkste functie van commentaar bij een film is het beeld versterken en verduidelijken. Een van de bekendste stemmen was die van Arend Langenberg. Voor een artikel in het tijdschrift Digital Movie zocht ik in het jaar 2011 ‘the voice’ op in de studio van Sky Radio.
Elke dag klonk zijn vertrouwde, warme en bronzen geluid op Radio Veronica, Sky Radio en Classic FM. Daarnaast was Arend regelmatig te horen als voice-over op televisie (denk onder meer aan ‘Peter R. de Vries, misdaadverslaggever’) en leende hij ook zijn stem aan commercials. Zo vroeg ik hem of hij zichzelf veel heeft aangeleerd. ‘Uiteraard, maar er zijn me ook dingen aangereikt. Door mensen die expertise hebben op het gebied van commentaar inspreken. Met het correct uitspreken van de taal heb ik nooit moeite gehad. Ik ben vroeger naar een logopedist geweest, die heeft me een andere ademhaling aangeleerd. Het is belangrijk dat je vanuit je buik ademt, in plaats vanuit je middenrif.’ Van de automatische piloot wilde hij niets weten: ‘Er is altijd sprake van concentratie. Automatisme zou juist fnuikend zijn. Het voorlezen moet gevarieerd gebeuren.’
Over hoe hij zijn stem zou kunnen omschrijven, gaf hij aan: ‘Uit ervaring weet ik dat de meeste mensen mijn stem prettig vinden. Ik vind zelf dat ik een zakelijke, maar warme stem heb. Daar doe ik mijn best niet voor, die heb ik van mijn ouders meegekregen. De vraag is of je als commentaarspreker goed in de markt ligt. Ik had het geluk dat ik een opvallende stem heb. Maar een opvallende stem hoeft niet altijd te garanderen dat je goed bent in wat je moet doen. Je stem kan een pluspunt zijn, maar ook in je nadeel werken. Vergelijk het met zingen. Sommige mensen horen je graag, anderen liever niet. Dat is een subjectief oordeel.’ En zei hij: ‘Specialismen lonen. Als je iets goed kunt, dan kun je beter dat ene ding goed doen dan een heleboel dingen half. Ik zie mijn commentaarstem als een product.’ Arend overleed in december 2012. Ik was bij zijn begrafenis aanwezig.